Spelwereld Epos

Spelwereld Epos

Je koos voor een avontuur bij Eternica, de oudste vereniging op het gebied van actie-rollenspelen in Vlaanderen. Zit je op hete kolen en wil je zo snel mogelijk beginnen? Dan verwijzen we je door naar de codex.

Wil je eerst een korte beschrijving van de wereld? Lees dan vooral verder!

DE STAAT ETERNICA

Eternica is een land in de wereld Dragh dat in negen provincies wordt opgedeeld. Zo is het tenminste meestal. Regelmatig vallen buitenlandse legers binnen, treden revolutionairen op de voorgrond die de onafhankelijkheid prediken of worden er duistere bondgenootschappen gesmeed met goddelijke machten. Daarom durft er nogaleens wat veranderen in de wereld van Eternica.

Lees de informatie over de verschillende stadstaten om te beslissen waar jouw personage vandaan komt. Dat geeft je rollenspel meer diepgang en dus meer spelplezier.

Eternica en zijn geografie:
  • De hoofdstad is Halinus, parel aan de Eternicaanse kust.
  • Ten noorden van Eternica zien we de zee, waar de Ulreichse eilanden liggen.
  • Ten oosten grenst ons land aan de wouden en de bergen waar de elfen wonen én waar de dwergen huizen in en rond hun Heilige Berg.
  • Ten westen vinden we de grote moerassen en daarachter, in volle zee, de Portilliaanse eilanden.
  • Ten zuiden tenslotte bevindt zich het Keizerrijk van de Draak. Een groot koninkrijk dat zich tot Eternica verhoudt als Frankrijk tegen België. Dit rijk heeft al meermaals geprobeerd om Eternica te veroveren, maar dat hebben de Eternicaanse avonturiers altijd al weten te verhinderen.

Zie de wereldkaart van Dragh en de landkaart van Eternica.

De Raad van 3 en 21

Eternica wordt geleid door een raad, die regelmatig verandert van getal en samenstelling. Ooit was het ook een koninkrijk, maar toen er geen koningen meer waren, nam een Prins-Regent (of stadhouder van de hoofdstad Halinus) deze functie waar. Sinds die er ook niet meer is, is het een raad geworden, die echter nog altijd in Halinus zetelt. Kijk op de Wiki als je je wil verdiepen in hoe de staatsstructuren en wetten van Eternica in elkaar steken. Lees er welke titels, welk gezag vertegenwoordigen en wie er momenteel aan het hoofd van het rijk staat.

Nu om te starten dien je er zeker twee te onthouden:

De Drost: De Eternicaanse versie van een burgermeester en rechter in één. Vaak de machtigste man of vrouw ter plekke.
De wachtmeester: De door de drost aangestelde lokale politie commissaris.

DAGELIJKS LEVEN

In het dagelijks leven zijn Eternicanen heel gewone mensen. Niet iedereen is een krijger of een magiër. Zo kan jouw personage ook best een houthakker zijn of een smid. Dan moet je bij één van de vele gildes aangesloten zijn die Eternica rijk is. Bij het opstellen van je personage kies je één of twee gildes uit waar jouw personage lid van is, zodat je ook daadwerkelijk een beroep kan uitspelen tijdens een weekend. Dat hoeft niet persé een gewoon beroep te zijn, zoals brouwer of leerlooier, maar het kan ook iets mysterieuzer, zoals arcanist of alchemist. Kijk op de Wiki voor een volledige beschrijving van alle gildes en maak je keuzes. Ook krijgers hebben een eigen gilde, maar wil je toch liever een magiër spelen, dan moet je een keuze maken bij welke toverhanze je wil behoren : bezweerders, necromantiërs of magisters. Kijk ook hier op Wiki voor meer uitleg over de hanzes.

GODEN

De Eternicanen aanbidden 7 goden. Er zijn dan ook 7 kerken:

  • De kerk van het Leven (creatie)
  • De kerk van de Al-Grote Vernietiger (opruimen)
  • De kerk van de Maanwolf (vrijheid)
  • De kerk van de Draak van het Licht (orde)
  • De kerk van de Ruiter des Duisternis (waanzin)
  • De kerk van de Grootmeester Aller Magie (kennis)
  • De kerk van de Dood (neutraliteit)

Je merkt dat de kerken twee aan twee gaan. De kerk van de Vernietiger staat tegenover die van het Leven. De kerk van de Maanwolf staat tegenover die van de Draak. De kerk van de Grootmeester staat tegenover die van de Ruiter. Alleen de Dood is neutraal en bewaakt de balans. Iedereen sterft.

De godsdiensten op Eternica staan niet op vriendschappelijk voet met elkaar, maar ze zijn ook niet in oorlog met elkaar. Ze hebben elkaar te hard nodig om Eternica te verdedigen tegen de naburige staten die hen op regelmatige basis binnenvallen. Elke Eternicaan gelooft dan ook in alle goden, maar kiest meestal één aspect, dat het best bij hem of haar past. Elke godheid heeft draken als werktuigen op de wereld. Er is één primaire draak van elke kerk, die dan weer een aantal secundaire en tertiaire ter hunner beschikking hebben. Alle draken, ook de tertiaire, zijn superieur aan stervelingen. Elke geloof heeft ook zijn mindere dienaren zoals demonen, cyclopen en andere buitenwereldlijke rassen. De priesters en tempelwachters krijgen krachten van hun godheden. Via hen grijpen de goden dan ook daadwerkelijk in in het dagelijks leven van de gewone mensen. Het Eternicaanse godendom is daarom dan ook geen kwestie van ‘geloof’, maar van, soms pijnlijke, ‘realiteit’.

Een pijler binnen het thema ‘godsdienst’ is het begrip van de ‘cyclus’. Het is zo’n belangrijk onderwerp dat het in het wapenschild van de staat Eternica gestalte heeft gekregen in de vorm van een feniks, de mythische vogel die uit zijn as herboren wordt. Eternicanen geloven namelijk dat alle herinneringen en ervaringen na de dood uit hun ziel na de dood worden gewist en dat die ‘gereinigde ziel’ opnieuw wordt herboren in een nieuw lichaam. Het dode lichaam zelf wordt gebalsemd en opgeslagen in een necropool. Maar daarover zodadelijk meer bij het onderdeel ‘magie’.

MAGIE

Een belangrijke factor in het bestaan van Eternica is de magie. De tovenaars van Eternica zijn alom vertegenwoordigd en ze hebben eigen Hanzen gevormd. Er zijn drie soorten: bezweerders, necromantiërs en magisters. Hun magisch potentieel is in feite het grootste wapen van Eternica. De ridders van Halinus, een belangrijke ridderorde in Eternica, combineren dan ook wapens met magie. Magie is niet alleen machtig, het kan ook verschrikkelijk zijn als het in verkeerde handen terecht komt. Niet alle tovenaars zijn even eervol. Er bestaan ook sferologen, die hun ziel, of een deel ervan, of die van een ander, verkopen aan een buitenwereldlijke macht in ruil voor grotere kracht.

Eén aspect van de magie van Eternica, necromantie, wordt ook gebruikt om iedereen te onderwerpen aan de ‘dienstplicht’. Dat houdt in dat iedere dode, na zijn balseming, wordt bewaard in een necropool en jaren later (7×7 = 49 jaren) wordt omgetoverd tot een construct en ingezet wordt als knecht (dienaar) of soldaat. Deze laatste ondoden of ‘Nachtlegioenen’ zoals men ze noemt, hebben in de militaire geschiedenis van Eternica al dikwijls het verschil gemaakt tussen overwinnen of verliezen. Maar dienaren worden ook ingezet in het dagelijks leven als straatvegers, schoenlappers, houthakkers… alle zware taken kunnen toebedeeld worden aan dienaren.

TIJDSREKENING

Eternica zit thans in 519. Onze tijdsrekening min 1500 jaar. De maanden hebben elk een eigen naam: primonat, bimonat, trimonat, …

GELD

In Eternica wordt betaald met zilver- en goudstukken. Tien zilverstukken is één goudstuk waard. In de herberg kan het donker zijn, maar als je twijfelt, voel dan aan je geld : Als er een gat in je geldstuk zit, dan heb je een goudstuk vast. Je kan ook betalen met edelstenen, grondstoffen zoals hout of metaal en natuurlijk met diensten. Bovendien is er dan ook nog een ‘Adamantje’, een geldstuk dat 10 goudstukken waard is.

RASSEN

Behalve mensen, zijn er nog andere rassen op Eternica. Er zijn elfen, die je herkent aan hun puntoren. Er zijn dwergen, die een flinke baard en/of snor met trots dragen. Er zijn goblins, die groen zijn en alleen gevaarlijk zijn in groep. Er zijn orks, die bruiner van huid, groter en sterker en dus gevaarlijker zijn. Er zijn trollen, die écht groot en heel gevaarlijk zijn. Er zijn duisterelfen, die een pekzwarte huid en wit haar hebben en in een constante strijd gewikkeld zijn met de andere elfen. Er zijn demonen in alle kleuren en vormen, die altijd gevaarlijk zijn.

Monsters en dergelijke worden gestalte gegeven door figuranten met levensechte maskers en kostuums. Andere rassen spreken ook andere talen. Wanneer je een andere taal spreekt, is dat Engels. Maar wanneer een niet-Eternicaan, Eternicaans spreekt, is dat met een accent. Picten spreken Eternicaans met een Duits accent, Portillianen spreken met een Italiaans accent, Elfen spreken met een Engels accent en Keizerrijkers spreekt met een Frans accent. Orks en goblinoïden spreken gebrekkig Nederlands. Als je dus iemand Engels hoort spreken (in een taal die jouw personage niet beheerst) dan moet je ‘t zo uitspelen dat je niet begrijpt wat ze zeggen. Ook dat is rollenspel.

BESLUIT

Eternica is al sinds 491 (1991 onze tijd) het decor voor een ongelooflijk epos van avontuur. Wil je weten wat er in die tijd allemaal al beleefd werd, dan verwijs ik je graag naar de lijst van epossen op de Wiki. Daar vind je een samenvatting van elk epos, vanaf het begin. Misschien wil jij daar ook deel van uitmaken? Twijfel dan niet langer en hou de inschrijvingen in de gaten. Want wanneer die opengaan, zitten de plaatsen voor spelers meestal al na een kwartier helemaal vol. Je moet er dus snel bij zijn als je wil spelen. Maar om eerst kennis te maken met de wereld van Eternica, is het misschien geen slecht idee om te gaan figureren. Zo leer je de wereld in alle rust een beetje beter kennen én je leert alles betreffende de spelregels veel sneller dan wanneer je begint als speler.

“May you live in interesting times” zeggen de Elfen.