Huishoudelijk reglement Epos

Huishoudelijk reglement Epos

Het doel is om iedere deelnemer een zo immersief en veilig mogelijk spel te geven.
Om dat in goede banen te laten lopen willen we jullie enkele houvasten meegeven.

Wat je hier zult lezen: 

  • Wat neem je mee? 
  • Hoe verloopt het evenement? 
  • Begrippen en veiligheidswoorden
  • Gevechten en wapens
  • Seksualiteit op Epos
  • Medische veiligheid

Wat neem je mee?

Wat neem je nooit mee op een evenement?

  • Grote hoeveelheden alcoholhoudende dranken
  • Illegale substanties
  • Echte wapens

Wat neem je wel mee naar een evenement?

  • Goed humeur en gezond verstand in grote hoeveelheden
  • Je identiteitskaart.
  • Slaapzak, matrashoes en kussen (of kussensloop)
  • Eventueel toiletgerief en handdoek
  • Je persoonlijke reisapotheek (bijv. Dafalgan, Imodium, …). Deze worden niet verdeeld door de spelleiding.
  • Eetgerief: een kom, lepel, mes en vork. Iedereen zorgt voor zijn eigen eetgerief! Er wordt misschien soep voorzien dus breng zeker een diep bord mee.
  • INGAME drinkbeker Er worden geen flesjes meegegeven van de bar dus geen ingame drinkbeker = geen drinken.
  • Levensnoodzakelijke anachronismen (bril, e.d.). Een out game zaklamp is toegelaten, maar enkel in geval van nood!
  • Briefings en handouts
  • Figuranten brengen best neutrale onderkledij mee (groen, zwart, bruin, geen sportschoenen, noch jeans of kledingstukken met opdruk).
  • Binnenspel lantaarn
  • Je spelkledij. Voorzie bij voorkeur ook stevige waterdichte schoenen én warme kleding (mocht het ’s nachts kouder zijn).
  • Een beurs om buitenspelse spelbenodigdheden in op te bergen is onmisbaar!

!!! We dringen er sterk op aan dat de personen die een bril moeten dragen, een bril met stevig montuur en onbreekbare glazen meebrengen!!!

Hoe verloopt een evenement?

Aankomst:

  • Figuranten mogen aankomen vanaf donderdagavond of vrijdag overdag om mee te helpen opbouwen. We verwachten alle figuranten tegen 18u ten laatste. Als je er uitzonderlijk niet op tijd geraakt, laat dit op voorhand weten aan spelleiding.
  • Spelers mogen aankomen vanaf 17u. We verwachten alle spelers tegen 19u ten laatste. 
  • Leg eerst je spullen weg, claim een bed en kom je dan aanmelden bij spelleiding. 
  • Zowel figuranten als spelers krijgen een briefing van spelleiding. De projectleider laat het spel starten om 20u. Er wordt ingame gegeten. 

Evenement: 

  • We spelen vanaf vrijdag 20u tot zaterdagnacht in de vroege uurtjes. 
  • Als je als figurant gaat slapen, laat dit weten aan spelleiding. 
  • Alle maaltijden zijn ingame. De slaapzalen en badkamers zijn outgame. Loop liefst niet met je badkledij door een ingame gebied, dat breekt immersie. 

Vertrek: 

  • Na het ontbijt geeft de projectleider een afsluitende speech, waarna de aanwezigen opgedeeld worden in groepjes voor het opruimen van de locatie. Vele handen maken het werk licht. Bied je hulp spontaan aan zodat iedereen zo snel mogelijk naar huis kan gaan.

Veiligheidswoorden:

Wij wensen ten allen tijde voor maximale immersie te gaan. Wij zijn ons er bewust van dat dit soms thema’s of scenes kan aanraken die persoonlijk te lastig zijn of ’te dicht bij’ komen. Daarom heb je als deelnemer altijd het recht om het stopwoord te gebruiken en je uit de scene te zetten.

Enkele begrippen: 

  • Ingame: Alles wat in het spel gebeurd, met je personage, in de LARP-wereld. 
  • Outgame: Alles in het echte leven, met jezelf als persoon, spelregels en technieken
    Bv: “ingame ben ik een heuse vechtersbaas, maar outgame hou ik niet van conflict.”

Stopwoorden

Als iemand tijdens het spel over een grens gaat waar je je niet comfortabel bij voelt, mag je dit aangeven op verschillende manieren. Je hoeft je nooit verder te verklaren of uit te leggen waarom dit over een grens gaat. Als jij je niet comfortabel voelt, is dat voldoende. 

  • Je mag je rustig en stilzwijgend uit de scène verwijderen. 
  • Je mag iemand influisteren dat je iets bepaalds ‘ingame’ wel doet of wilt doen, maar dat je je ‘outgame’ niet comfortabel voelt met dit te doen.
    Je kunt aangeven dat je iets wilt zeggen dat ‘outgame’ is door een ‘time-out’ gebaar te maken met je handen (een T vormen met je handen), of door een vuist op te steken.
    (Bijvoorbeeld: iemand wilt je personage iets laten eten of drinken, maar ‘outgame’ ben je allergisch, dan mag je dat op die manier laten weten aan de spelers in kwestie.)
  • Sommige lives gebruiken het stopwoord “kiwiplantage” om aan te geven dat er iets over een grens gaat. Wij doen dit niet, maar de meeste mensen zullen dit ook begrijpen. 

OK-Check

Een veiligheidscheck zonder woorden. Stel: je bent niet zeker of iemand outgame in orde is, maar je wilt het spel niet breken voor die persoon of voor de omstaanders indien er niets aan de hand blijkt te zijn. Hij / zij zou gewoon geweldig aan het acteren kunnen zijn.
Voorbeeld: Er is een gevecht bezig. Iemand wordt geraakt met een zwaard, schreeuwt erg hard en ligt op de grond te kermen van de pijn. Het duurt enkele minuten. 

In dit geval maak je het volgende gebaar naar deze persoon:
Zorg ervoor dat de persoon het gebaar gezien heeft.
Deze persoon moet antwoorden met één van de volgende 3 gebaren:

  1. “Ik ben in orde”. Het spel gaat voort.
  2. “Ik weet het niet goed.” Benader de persoon
    discreet en vraag wat er mis is, en hoe de
    persoon graag verder wilt gaan.
  3. “Ik ben niet in orde.“ Het spel stopt meteen.
    Breng de persoon naar spelleiding voor medische
    of emotionele ondersteuning.
    Dit signaal mag ook gegeven worden zonder de
    OK-Check vraag.

Enkele andere veiligheidsbegrippen: 

  • “Time stop”: 
      • Onmiddelijk gevaar aan jezelf of de omgeving. In dit geval stoppen alle omstaanders met wat ze aan het doen zijn om ,bijvoorbeeld, het slagveld te verplaatsen naar een veiligere locatie. 
      • Soms wordt dit gebruikt om schade te noteren op het charactersheet van spelers tijdens een gevecht. 
  • “Time freeze”: 
      • Als dit geroepen wordt door spelleiding, sluiten alle spelers (en liefst ook alle figuranten) de ogen, steken vingers in de oren en beginnen iets te neuriën. Op deze manier kan spelleiding ‘plots’ zaken doen verschijnen of verdwijnen.
  • “Time in”: 
      • Dit wordt gebruikt om het spel verder te zetten na een “time stop” of “time freeze”. 

We proberen deze woorden zo weinig mogelijk te gebruiken om de immersie niet te breken. 

Gevechten en wapens

Gevechten tijdens een LARP worden doorgaans uitgespeeld door met speciale, veilige wapens te vechten. Deze wapens zijn meestal gemaakt van schuimrubber bedekt met latex en worden voor aanvang van een evenement gekeurd door de spelleiding. Doel hiervan is om te controleren of de wapens veilig genoeg zijn om spelers mee te slaan zonder ze effectief te verwonden. Over het algemeen mogen wapens niet te hard zijn, geen scherpe uitsteeksels hebben en geen punt die in een oogkas past. Sommige LARP-groepen staan uit het oogpunt van veiligheid geen (kruis)bogen toe, bij ons zijn ze wel toegestaan mits ze aan bepaalde veiligheidsvoorschriften voldoen. Laat je boog en pijlen altijd nakijken door spelleiding voor een evenement. 

Een vuistregel voor gevechten is: trager vechten dan normaal, alsof je zwaard effectief zo zwaar is als een normaal zwaard. Door cinematografisch (zoals in de films) te vechten verhoog je het drama en de immersie. Als je geraakt wordt, speel de pijn uit. 

Om duidelijk te zijn: er worden geen echte wapens meegenomen naar een LARP-evenement. 

Seksualiteit op Epos

Gezien je een personage speelt in een ‘echte’ wereld, hoort seksualiteit en sensualiteit daar natuurlijk ook bij. 

Hierbij is de vuistregel: je gaat enkel zo ver in dit soort spel als je je comfortabel voelt. Geef je grenzen altijd duidelijk aan. Gebruik de veiligheidswoorden of -tekens om aan te geven dat er een grens overschreden wordt of mogelijk overschreden kan worden in de toekomst. 

Belangrijk!

In Eternica bestaat het concept verkrachting niet. Het kan niet uitgespeeld worden, want het bestaat niet. 

Verder speel je respectvol met anderen en raak je hen niet aan op een ongepaste manier. Meestal wordt er vanaf een bepaald punt mondeling verteld wat er in een sensuele scène gebeurt.

Bijvoorbeeld: Je gaat naar een bordeel als speler, je flirt een beetje met de dame in kwestie en je trekt je terug in een privé ruimte. Daar wordt mondeling verteld wat er zich afspeelt in de kamer. Na een aantal minuten (of uren, wat je wilt) ga je terug naar buiten, duidelijk volledig uitgeput (of verfrist en klaar om Orken de kop in te slaan). 

Medische veiligheid

  • Er is altijd een EHBO-verantwoordelijke aanwezig met een normale EHBO-kit. Als je specifieke medicatie nodig hebt, of uitgebreidere zorgen, moet je deze zelf meenemen. 
  • We spelen een fysiek spel en hoezeer we ook proberen om alle risico’s in te perken, is het mogelijk dat er ongelukken gebeuren. De organisatie is dan ook niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.
  • Als je een ongeluk ziet gebeuren, klamp dan meteen de dichtstbijzijnde spelleider vast. Die hebben walkietalkies en kunnen onze ambulanciers erbij halen. 
  • Breng spelleiding altijd op de hoogte van medische klachten of risico’s die buiten het normale gaan. Zo zijn ze op de hoogte en kunnen je eventueel waarschuwen voor bepaalde gevaren.
    Bijvoorbeeld: Als je zwanger bent, gaan we iedereen informeren om niet op je personage te slaan. Als je rugklachten hebt, zijn bepaalde dungeons misschien niet voor jou.